Alle medaljerne

Roskilde Roklub har gennem tiderne været blandt de stærkeste kaproningsklubber i Danmark, med 3 olympiske medaljer som de absolutte højdepunkter.  Elitearbejdet er en af grundpillerne i klubbens aktiviteter. og kaproerne i roklubben har gennem årene opnået fremragende resultater. Den første OL-medalje fik klubben allerede i 1948, da Tage Henriksen, Finn Pedersen og Carl Ebbe Andersen vandt guld for Danmark i 2’er med styrmand.

Udover dette har Roskilde roere gennem tiderne deltaget i et hav af NM, EM og VM’er. Dette ses tydeligt i klubbens opholdsrum, hvor pokaler, medaljer og mesterskabstavler pryder væggene. Mest kendt fra de seneste år er nok ”Guldfireren”, en herre-letvægtsfirer, hvor Roskilde Roklub gennem flere år har haft deltagere med. Ved det seneste OL i 2016 blev det for Kasper Jørgensen og Jacob Barsøe til en flot sølvmedalje. Men også kvinderne har markeret sig. Fra Roskilde deltog Judith Andersen (nu Lyster) i det første OL i 1976, hvor roning for kvinder var med på programmet for første gang. Tilmed havde hun æren af at være fanebærer for Danmark. Og senest i 2018 vandt Aja Runge Holmegaard VM-sølv i letvægtsdobbeltfirer.

Alle de vundne mesterskaber bliver man mindet om, når man færdes i roklubben. Fine tavler pryder væggene og fortæller hele historien.

Lister over alle mesterskaberne kan også ses på menupunkterne til højre på denne side,

Talentudvikling

De seneste år har der været mellem 20 og 30 kaproere i klubben samt 3-5 trænere. Alle trænerne har en fortid som kaproere, og nogle er uddannede diplomtrænere. Det sikrer, at alle roere får den bedste træning og så kontinuert udvikling som mulig. Kaproerne træner fra 2 og helt op til 10 gange om ugen afhængig af alder og niveau. I vores træningsplanlægning bruger vi roforbundets anbefalinger ”ATRO – Aldersrelateret Træning Roning” for at sikre en optimal udvikling hos den enkelte roer.

Klubbens kaproningsafdeling samarbejder også på tværs af de øvrige klubber i Danmark, for at lave så gode landshold som muligt både på senior, U23, U19 og U18-niveau. I 2015 blev Roskilde Roklub udvalgt til at være Kraftcenter under Dansk Forening for Rosport, hvor vi laver træningsfællesskab for de øvrige sjællandske roklubber.

Roskilde Roklub er ligeledes Elite satsningsklub i Roskilde kommune, som er Team Danmark kommune. Dette betyder, at vi gennem puljer kan søge midler til at forbedre vores talentudvikling. Derudover støtter Roskilde kommune også med hjælp omkring ungdomsuddannelse, kostvejledning, diverse kurser, trænerudvikling og meget mere.