Den største gruppe af klubbens aktive medlemmer er voksne fra 25 år og opefter. Klubben tilbyder mange forskellige ro- og træningsaktiviteter og du kan deltage i det der passer til dig og dit motionsbehov. Vi lægger i roinstruktionen op til at du afprøver de forskellige muligheder, dels for finde det der passer dig bedst, men også for at du kan udvikle dig som roer og motionist.

De daglige ture på fjorden

Den almindelige motionsroning er først og fremmest de daglige ture med udgangspunkt i klubhuset ved Roskilde Havn. I rosæsonen er der organiseret fællesroning 4 dage om ugen om morgenen og 2 dage om ugen om aftenen. Der er forskellige starttidspunkter for fællesroningen i løbet sæsonen afhængig af hvornår solen går ned. Fællesroningtilbudene kan altid ses i aktivitetskalenderen. Hvis du har lyst til at deltage i fællesroning er det eneste du skal gøre er at møde op i bådehallen i roklubben omklædt og klar! Vi mødes altid lidt før, så bådholdene kan sættes uden stress.

I løbet af sæsonen arrangerer vi jævnligt fælles endagsture med madpakke på fjorden, f.eks.  til Kattinge vig, Gershøj, Lindenborg eller tidlig pinsemorgen tur . Man kan også samle sin egen gruppe og selv organisere hvornår man vil ro. Og er vejret godt kan man hurtigt samle en flok til en rotur.

Motionsroning er en af de sportsgrene, hvor man får brugt hele kroppen på en gang. Du ror sammen med andre, uanset alder og køn og i det tempo, som passer til den enkelte. Alle kan være med!

Langture - udfordringer, oplevelser og samvær

Roklubben arrangerer hvert år en række langture i både ind- og udland. Alle ture udenfor vores eget kendte farvand kaldes en langtur. Det betyder altså ikke at man skal ro meget langt! Det er dog et krav at man har opnået erfaring med roningen inden man kan deltage i langture.

Langturenes varighed kan variere fra dags- og weekendture til ugeture, og destinationerne kan være til så forskellige steder som ture til roklubbens sommerhus i Skuldelev, Gudenåen, roning i Københavns kanaler, Sønderjylland, den svenske skærgård og Oslofjorden. Kun fantasien sætter grænser!

Det er en god chance for spændende oplevelser i et godt fællesskab.

Sportsroning

Klubben tilbyder sportsroning 1 aften om ugen, hvor turen er kortere, men roningen mere intens og man følger et træningsprogram. Der er uddannde instruktører  i sportsroning med i bådene. Tidspunktet kan ses i aktivitetskalenderen.

Mastersroning – struktureret træning og konkurrence

Har du lyst til konkurrenceroning og er over 27 år, så er masterroning måske noget for dig. Masterroning spænder vidt. Nogle er tidligere eliteroere, som gerne vil fortsætte med konkurrenceroning, men også andre erfarne roere, som gerne vil træne og deltage i regattaer, som stævnerne kaldes.

Om sommeren træner roerne om søndagen med træner og en hverdag om ugen uden træner på Roskilde Fjord. Træningen foregår i de lette scullere, og her kan du ro single, 2 eller 4 personers båd. Vi har et samarbejde med Bagsværd Roklub om træning på baner, hvor vi gerne blander holdet med roere fra de klubber til regattaerne. Om vinteren træner vi i ergometermaskiner og bruger klubbens motionsrum til styrke- og cirkeltræning.

Du skal være en rutineret roer og skal kunne ro med både en og to åre. Du bør være indstillet på at træne nogle gange om ugen.

Indendørs motion / Trimmedlem

Vi tilbyder et Trimmedlemskab for voksne over 18 år, hvor man udelukkende benytter vores motionsrum og alle redskaberne. Man træner på egen hånd og på eget ansvar, da klubben ikke tilbyder at facilitere brugen af motionsrummet. Man kan stort set benytte motionsrummet når som helst, undtagen når ungdoms- og kaproerne træner mandag og onsdag fra kl.16-20. I vintersæsonen træner mange andre hold, som man gerne må deltage på - se aktivitetskalenderen. Holdtræningen har ikke tilmelding, man møder bare op. Man kan benytte motionsrummet mens der er holdtræning, men hvis man ikke træner med på et hold, bedes man tage hensyn til holdtræningen under sin egen træning. Det er tilladt for forældre, der er trimmedlemmer, at træne sammen med deres store børn +13 år, hvis træningen altid foregår sammen. Barnet skal også meldes ind som trimmedlem.

Hvordan kommer man i gang?

Hvis man vil i gang med at ro starter man på den årlige roskole for voksne. Læs om denne under Bliv medlems side om roskolen.