Ha' en god og sikker rotur!

19. september 2019 22:25 , af Lisbeth Grubov

Både vi i Bestyrelsen og - er vi helt overbeviste om - alle medlemmer af klubben ønsker at have nogle gode roture, hvor alle kommer sikkert i havn igen.

Før en rotur påbegyndes, skal vejret vurderes. Vores Reglement har nogle kort og klare regler om dette:

"Roning må ikke påbegyndes:

• Hvis der kan ses hvide toppe på bølgerne, eller vindstyrken er over 8 m/s.
  • Hvis vinden medfører vedvarende hylen i maste og rig.
  • Hvis der er tæt tåge.
  • I tordenvejr.
  • Eller hvis der er varsel om sådant vejr.

Der skal udvises særlig opmærksomhed, hvis det blæser fra syd, idet hvide toppe ikke altid er synlige fra havnen"

Det er derfor med stor bekymring, at Bestyrelsen har erfaret, at der på det seneste er gennemført ture under vejrforhold, som ikke har gjort turene forsvarlige. Det drejer sig bl.a. tidspunkter med kraftig blæst og sø, samt hvor der har været udsendt DMI-varsel om farligt vejr; tordenvejr og skybrudsvarsel. At gå på vandet under sådanne forhold er uansvarligt og udsætter roerne for en helt unødig risiko.

Bestyrelsen må kraftigt opfordre til, at man følger roreglementet, så vi alle sammen er med til at sikre, at vi får nogle gode roture og kommer sikkert hjem igen.

God tur