Materieludvalget

Hvad laver Materieludvalget?

Materieludvalget er ansvarligt for at holde klubbens ca. 20 motionsbåde i brugbar og sødygtig stand.  Det drejer sig om inriggerne og gig-bådene.

Vi køber reservedele hjem og udfører reparationer i træ og glasfiber.  Hvis der er tale om en større reparation, sørger vi for at sende båden til bådebygger.

Det er sjovt og hyggeligt at vedligeholde klubbens både. I øjeblikket er vi 4 medlemmer, og hvis du har lyst til at være med, så send en mail til materiel@roskilderoklub.dk. Du behøver ikke være håndværker eller bådebygger. Du skal bare have lyst til at arbejde med hænderne. Vi sørger for at du bliver oplært.

Hvad gør du, hvis en båd går i stykker?

Hvis der sker en skade på en motionsbåd eller noget af det tilhørende grej, eller hvis du opdager en skade, så send en mail til materiel@roskilderoklub.dk .

Skriv hvad der er galt, og vedhæft gerne et foto der viser problemet. Hæng også et skilt med ”SKADET” på båden. Så tager vi os af sagen.

Bådelaugene

Om vinteren skal bådene ordnes og lakeres, så de er klar til næste sæson.  Her er bådelaugene helt afgørende.  Der er ni bådelaug, og hvert laug har en eller flere både som de klargør i løbet af vinteren.  Det tager et par weekender eller nogle aftener. Og det er ikke kun arbejde! Bådelaugene benytter også lejligheden til at spise sammen og hygge sig. Det er en anden måde at være sammen med sine rokammerater på om vinteren, hvor man ellers ikke ser så meget til hinanden.

Materieludvalget hjælper med at tilrettelægge arbejdet for bådelaugene og giver råd og støtte. Vi har også skrevet nogle grundige vejledninger, som man kan downloade her på siden. Alle kan være med i et bådelaug – man behøver ikke være håndværker.

Har du lyst til at være med i et bådelaug, så send en mail til materiel@roskilderoklub.dk . Din indsats vil blive værdsat! Uden bådelaug ingen klargjorte både ved sæsonstart.

Vejledninger fra Materieludvalget

Beskrivelser

Du kan downlowde vores vejledninger i boksen til højre.

• Vejledning i brug af Araldit: Kun for Materieludvalgets medlemmer. (Man skal nemlig have en særlig uddannelse for at bruge Araldit og epoxy i klubben).
  • Vejledning i vedligehold af inriggere: Om reparation, slibning, lakering m.m. af træ- og glasfiberbåde.
  • Vejledning om kemikalier og redskaber: Om de midler og kemikalier vi bruger til reparation og vedligeholdelse.
  • Vejledning i brug af anker ved landgang: Tag altid to ankre med på turen, hvis du vil gå i land et sted.
  • Vejedning i omrigning af Hede: Hvordan man ændrer HEDE fra en 4x uden styrmand til en  3x med styrmand.

Instruktionsvideoer

Sådan bruger man bådvenderne: Med to bådvendere kan man nemt vende en inrigger for inspektion eller reparation.