Langtursudvalget

Langtursudvalget arrangerer langture - dvs. ture udenfor vores normale rofarvand.

Her får man set noget nyt, oplever andre rofarvande og oplever måske hvordan andre roklubber ser ud, og låner deres både, finder et godt sted til frokost og måske en badetur.

Langture er mere sociale, da man tilbringer længere tid sammen på langture og der er indlagt flere pauser. Ved langture med overnatning, laves også mad sammen og om aftenen hygges der med lidt vin mm. Turene den enkelte dag svinger normalt mellem 15 og 35 km, så lidt roform kræves.

Turene

2 ture er altid med på listen. Det er åbningen af langturssæsonen med standerhejsningen ved vores sommerhus i Skuldelev, og turen i Københavns kanaler sidst i september som på en måde markerer afslutningen af langturssæsonen.

Turen til sommerhuset er på minimum 34 km, da vi ror frem og tilbage samme dag. Blæsten kan gøre at vi laver turen lidt længere. På vej til sommerhuset laves et stop. Ved sommerhuset tages bådene op af vandet og man bliver budt velkommen af andre fra roklubben, der har gjort sommerhuset klar til sommeren. Den medbragte mad spises og der hygges. Så er der standerhejsning med champagne og kransekage, hvorefter der ros tilbage til roklubben.

Ved københavner turen lånes både i Københavns Roklub og der ros rundt mange spændende steder i kanalerne, hvor man ofte skal se til årene da mange pasager er ret smalle. Frokosten indtages på Trekroner Fortet.

Der er 2 store langture over sommeren, som har forskellige destinationer fra år til år. Overnatning er typisk i roklubber, på vandre hjem eller i hytter. Der bliver lagt nærmere information om disse ture på opslagstavlen og på denne side.

Derudover kan der være andre langture til diverse steder i nærområdet, hvor vi låner både i andre roklubber. Kom gerne med forslag til en-dags ture til langtursudvalget.

Der arrangeres også en langtur med overnatning i sommerhuset - en rigtig hyggelig begynder langtur med overnatning en enkel nat i sommerhuset. Normalt er denne tur i august.

Krav for at kunne deltage

Kravet for at tilmelde sig en langtur er at man har langtursret, men normalt gives dispensation hvis man har kortstyrmandsret. Man skal have roet noget, så man ved at man kan klare turens længde. Ved langture med overnatning får man opgaver (typisk indkøb og madlavning), der skal gøres.

Svømmeprøve. Som noget nyt stiller Dansk forening for Rosport krav om at man har taget en 300m svømmeprøve der max er 3 år gammel for at være på langtur. Der findes en blanket som kan printes og medbringes i svømmehallen her.

Tilmelding til turene

Der tilmeldes online på hjemmesiden, hvor man angiver den rorettighed man har (langtursstyrmandsret, langtursret, kortstyrmandsret). På nogle ture er der et max deltagerantal, her gælder først til mølle princippet

Pakkeliste

Det er vigtig at man har det rigtige med på langturene, og korrekt indpakket. Pladsen i bådene er begrænset, selv om det er inriggerbåde vi ror i. Pakkelisten er forskellig fra tur til tur. Den sendes til deltagene eller kan ses ved den enkelte tur

Andre langture

Klubbens medlemmer med de fornødne rettigheder kan selv arrangere langture. Klubbens reglement beskriver detaljerne herunder at Langtursudvalgets formand skal godkende en langtur før den kan gennemføres. Se reglementet her.